Pedagogisch beleidsmedewerker/coach IKK en coach VE
Inleiding
Pedagogisch beleidsmedewerker/pedagogisch coach IKK
Vanaf 1 januari 2019 is de functie van pedagogisch beleidsmedewerker/coach IKK verplicht volgens de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang. (PBM IKK)
Een groot deel van de kwaliteit van de opvang wordt bepaald door de professie, de werkwijze en het pedagogisch handelen van de pedagogisch medewerkers.
Peuteropvang d’Evelaer vindt het van groot belang dat de pedagogisch medewerkers zich binnen de organisatie kunnen blijven ontwikkelen zodat ze blijvend het beste uit zichzelf kunnen halen. De pedagogisch beleidsmedewerker/coach IKK zet zich in om de kwaliteit te optimaliseren en te waarborgen, deze functie wordt vervuld door een gekwalificeerde kracht.
Pedagogisch beleidsmedwerker/coach VE
Vanaf 1 januari 2022 is vanuit gemeentelijk Onderwijsachterstandsbeleid (GOAB) een nieuwe functie ingesteld: pedagogisch beleidsmedewerker/coach VE (PBM VE ofwel VE-coach).
Inzet en werkzaamheden
De functie pedagogisch beleidsmedewerker/coach IKK heeft als doel een bijdrage te leveren aan het voorbereiden en ontwikkelen en vertaling naar de werkpraktijk van het pedagogisch beleid. Bewaakt, realiseert en evalueert het beleid. Verder is een actieve rol in de verdere professionele ontwikkeling van de beroepskrachten, individueel en in teamverband van belang.
Werkzaamheden met betrekking tot de pedagogische beleidsontwikkeling = bijdrage leveren aan het signaleren, vertalen, ontwikkelen en adviseren/afstemmen van het pedagogisch beleid naar de organisatie/beroepskrachten.
Werkzaamheden met betrekking tot het coachen = beroepskrachten coachen in hun professionele ontwikkeling en bevorderen van hun pedagogische deskundigheid en kwaliteit.
De functie pedagogisch beleidsmedewerker/coach VE levert een extra bijdrage aan de pedagogisch kwaliteit op de VE groepen. Het coachen en begeleiden van pedagogisch medewerkers in de praktijk met als doel de kwaliteit van het pedagogisch-educatief handelen te bevorderen en hoog te houden en zelfontwikkeling op gang te brengen. En het begeleiden van hen bij de implementatie van (nieuw) ontwikkeld VE beleid. Belangrijke pijlers zijn: het realiseren van hoogstaande pedagogische kwaliteit op de VE-groepen en een sterke ouderbetrokkenheid.
Voorbeelden van taken die vallen onder de VE-coach zijn:
- Pedagogisch beleid vertalen naar handelingsadviezen aan de pedagogisch medewerkers en coachen van de pedagogisch medewerkers op de groep in de uitvoering van VE
- Ondersteuning in de uitvoering van het kindvolgsysteem, het maken van de analyses en het bieden van een passend aanbod
- Organiseren van de doorgaande lijn (en de warme overdracht)
- Bewaken van doelen per kind, groep, locatie (opbrengstgericht werken)
- Focus ligt op het spelenderwijs stimuleren van de taal- motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, het creëren van een rijke speelleeromgeving
- Ondersteuning in specifieke onderwerpen zoals ouderbetrokkenheid & ouderbeleid
Uren inzet in 2025
De ureninzet van de pedagogisch beleidsmedewerker/coach IKK en pedagogisch beleidsmedewerker/coach VE wordt berekend volgens de wettelijke normen .